Till kvällens match mot Modo väntas det bli några ändringar i truppen.
Axel Brage är skadad vilket innebär Henrik Lundberg i kassen och Joakim Strandberg blir back-up.
Tungt avbräck för Hästen men vi får hoppas att Lundberg kliver fram och antar utmaningen.
Har även fått info kring att formstarka Daniel Åhsberg ställs åt sidan och blir 13:e forward. Hans plats kommer att tas av Mattias Kalin om infon jag fått stämmer.
Det kommer bli en oerhört tuff match för Hästen men jag hoppas att man håller sig till gameplan och fortsätter spela precis så som man gjort här nu senast i slutspelsserien.
Infon jag vet är att Modo har alla friska till matchen och att man bl.a väljer att ställa över Smolenak.
19.00 är det nedsläpp och matchen visas på Viasat Hockey.
måndag 16 mars 2015
Intervju med Modobloggaren Christina Börlin!
Jag har tagit pulsen lite på Christina Börlin som är Modobloggare på lokaltidningen Allehanda i Ö-vik inför kvällens drabbning och matchserien mellan Modo och Vita Hästen!
Intervjun ser ni här nedan:
Modo kom sist i SHLs grundserie, vad tycker du är den stora faktorn till det?
Jag tycker inte det går att peka ut just en faktor som är anledningen till att Modo hamnade sist i SHL. Det handlar snarare om en rad olika faktorer. Ett svagt lagbygge där själva spelidén och Forsbergs ambitionsnivå krockade med spelarnas kunskaper i laget. Samtidigt har Modo en svag centersida och haft ett gäng spelare som underpresterat enormt. Lägg därtill till ett uruselt powerplay.
Det gjordes ett tränarbyte under säsongen då Forsberg lämnade och Perra Johnsson tillkom, tycker du att det gav någon effekt trots att ni nu inte lyckades säkra kontraktet?
Ja, rent spelmässigt tycker jag att det givit effekt framförallt när det kommer till försvarsspelet. Modo har inte radat upp segar sedan Perra kom in men jag tycker personligen att det men några matchers undantag sett bättre ut.
Nu väntar alltså kval mot Vita Hästen som är nykomling i hockeyallsvenskan, vad vet du om Hästen?
Jag vet att Vita Hästen är säsongens nykomlingar i Hockeyallsvenskan och har överraskat rejält. De började säsongen starkt och låg länge med i den absoluta toppen av tabellen men gjorde sedan en sämre andra halva. Avslutade serien bra och verkar vara i en ruggigt bra form och kommer komma in i Direktkvalet med massor med självförtroende. De är ett disciplinerat lag som håller ihop lagdelarna väldigt bra och gjort sig kända för sitt försvars- och målvaktsspel. Har en riktigt målvaktsfantom i Axel Brage. De är ett hårt arbetande lag som spelar smart och gediget. De har verkligen imponerat på mig.
Det känns som att många tror på en lätt resa för Modo, vad tror du om matchserien?
Jag må ha utnämnt Vita Hästen som en drömmotståndare men jag tror inte det kommer bli en lätt resa för det. Tvärt om. Vita Hästen är otroligt luriga. Ingen har trott på dem under säsongen och inte heller nu. De verkar trivas med att slå i underläge och jag tror inte favoritskapet är något som passar Modo. Sedan stämmer klyschan att Modo har allt att förlora medan Hästen har allt att vinna. Kommer Modo väl förberedda och är ödmjuka inför den uppgift de står inför tror jag det blir en serieseger med 4-1. Hamnar Modo däremot in fel från början och underskattar dem kommer den jobbiga mentala biten och passar Vita hästen så på att utnyttja det kan det gå hur som helst.
Modo har inte spelat match på ett tag, positivt eller negativt för Modo?
Jag tror det kan ha varit positivt för Modo att ha haft ett lite längre uppehåll. En välbehövlig vila. Kunnat lägga det gamla bakom sig och fokusera fullt ut på Direktkvalet.
Hur ser läget ut i truppen vad gäller sjukdomar, skador m.m?
Enligt Modo-lägret ska alla vara friska och hela till kvällens drabbning. Har dock kommit ut uppgifter nu att Smolenak petas till kvällens match.
Om du får välja ut en spelare i Modo man ska kika lite extra på, vem blir det då och varför?
Då tycker jag att ni ska spana in nummer 11 Simon Önerud. En personlig favorit som kommit att bli en ledarfigur i Modo. En enormt viktig spelare med en hög lägstanivå. En slitvarg som alltid ger hundra procent och imponerar med sitt hårda arbete, styrka och sin inställning. Har utvecklats enormt i Modo och en riktigt rolig spelare att se. Räds inte att gå rakt på mål och har en härlig kämpaglöd.
Avslutningsvis, vad tror du om den första matchen i Fjällräven Center och vad tror du att matchserien kommer sluta?
Det gäller som sagt att Modo är ödmjuka inför uppgiften och tar Vita Hästen på allvar. Det största hotet är om de underskattar motståndet. Jag tror Modo vinner matchserien med 4-1
Stort tack för att du ville ställa upp på intervjun Christina!
Intervjun ser ni här nedan:
Modo kom sist i SHLs grundserie, vad tycker du är den stora faktorn till det?
Jag tycker inte det går att peka ut just en faktor som är anledningen till att Modo hamnade sist i SHL. Det handlar snarare om en rad olika faktorer. Ett svagt lagbygge där själva spelidén och Forsbergs ambitionsnivå krockade med spelarnas kunskaper i laget. Samtidigt har Modo en svag centersida och haft ett gäng spelare som underpresterat enormt. Lägg därtill till ett uruselt powerplay.
Det gjordes ett tränarbyte under säsongen då Forsberg lämnade och Perra Johnsson tillkom, tycker du att det gav någon effekt trots att ni nu inte lyckades säkra kontraktet?
Ja, rent spelmässigt tycker jag att det givit effekt framförallt när det kommer till försvarsspelet. Modo har inte radat upp segar sedan Perra kom in men jag tycker personligen att det men några matchers undantag sett bättre ut.
Nu väntar alltså kval mot Vita Hästen som är nykomling i hockeyallsvenskan, vad vet du om Hästen?
Jag vet att Vita Hästen är säsongens nykomlingar i Hockeyallsvenskan och har överraskat rejält. De började säsongen starkt och låg länge med i den absoluta toppen av tabellen men gjorde sedan en sämre andra halva. Avslutade serien bra och verkar vara i en ruggigt bra form och kommer komma in i Direktkvalet med massor med självförtroende. De är ett disciplinerat lag som håller ihop lagdelarna väldigt bra och gjort sig kända för sitt försvars- och målvaktsspel. Har en riktigt målvaktsfantom i Axel Brage. De är ett hårt arbetande lag som spelar smart och gediget. De har verkligen imponerat på mig.
Det känns som att många tror på en lätt resa för Modo, vad tror du om matchserien?
Jag må ha utnämnt Vita Hästen som en drömmotståndare men jag tror inte det kommer bli en lätt resa för det. Tvärt om. Vita Hästen är otroligt luriga. Ingen har trott på dem under säsongen och inte heller nu. De verkar trivas med att slå i underläge och jag tror inte favoritskapet är något som passar Modo. Sedan stämmer klyschan att Modo har allt att förlora medan Hästen har allt att vinna. Kommer Modo väl förberedda och är ödmjuka inför den uppgift de står inför tror jag det blir en serieseger med 4-1. Hamnar Modo däremot in fel från början och underskattar dem kommer den jobbiga mentala biten och passar Vita hästen så på att utnyttja det kan det gå hur som helst.
Modo har inte spelat match på ett tag, positivt eller negativt för Modo?
Jag tror det kan ha varit positivt för Modo att ha haft ett lite längre uppehåll. En välbehövlig vila. Kunnat lägga det gamla bakom sig och fokusera fullt ut på Direktkvalet.
Hur ser läget ut i truppen vad gäller sjukdomar, skador m.m?
Enligt Modo-lägret ska alla vara friska och hela till kvällens drabbning. Har dock kommit ut uppgifter nu att Smolenak petas till kvällens match.
Om du får välja ut en spelare i Modo man ska kika lite extra på, vem blir det då och varför?
Då tycker jag att ni ska spana in nummer 11 Simon Önerud. En personlig favorit som kommit att bli en ledarfigur i Modo. En enormt viktig spelare med en hög lägstanivå. En slitvarg som alltid ger hundra procent och imponerar med sitt hårda arbete, styrka och sin inställning. Har utvecklats enormt i Modo och en riktigt rolig spelare att se. Räds inte att gå rakt på mål och har en härlig kämpaglöd.
Avslutningsvis, vad tror du om den första matchen i Fjällräven Center och vad tror du att matchserien kommer sluta?
Det gäller som sagt att Modo är ödmjuka inför uppgiften och tar Vita Hästen på allvar. Det största hotet är om de underskattar motståndet. Jag tror Modo vinner matchserien med 4-1
Stort tack för att du ville ställa upp på intervjun Christina!
Aj aj - Brage skadad!
Hästen har drabbats av ett riktigt tungt avbräck inför kvällens match.
Hockeyallsvenskans bästa målvakt Axel Brage är skadad och missar matchen.
Fyfan rent ut sagt vilket tungt avbräck!
Istället kommer Henrik Lundberg att vakta kassen för Hästen, ingen direkt tacksam uppgift då Henrik inte spelat match på ett tag dessutom.
Bara hålla tummarna för att Henrik gör en kanonmatch!
Hockeyallsvenskans bästa målvakt Axel Brage är skadad och missar matchen.
Fyfan rent ut sagt vilket tungt avbräck!
Istället kommer Henrik Lundberg att vakta kassen för Hästen, ingen direkt tacksam uppgift då Henrik inte spelat match på ett tag dessutom.
Bara hålla tummarna för att Henrik gör en kanonmatch!
HFs ordförande Magnus Bodin om den gångna veckan!
Veckan som varit!
Sist jag skrev så hade vi fått en helt magisk start på slutspelsserien där vi slagit både Mora och Malmö och samlat ihop 5 av 6 poäng.
Vad ska man då säga om den här veckan?
Veckan började med en bortamatch nere i Skåne mot Rögle. Ett Rögle som gått starkt i slutet och alltid är som bäst när det gäller.
Hästen gör en nästintill perfekt match där nere och snuvar Rögle på 1 poäng.
Perfekt start på en intensiv vecka.
Nästa match spelades i Umeå på onsdagen och Hästen slog på stort med chartrat plan. Bästa förutsättningar för laget alltså.
Det gav också resultat då Hästen gör en perfekt bortamatch och vinner i Umeå för första gången på nästan 25 år. Förbannelsen är bruten!
Med de matcherna bakom sig så stod Hästen på 9 poäng och en andraplats bakom Rögle. Det var inte helt klart att Hästen skulle nå direktkvalet, utan allt skulle avgöras på fredagen hemma mot Karlskoga, precis som grundserien avgjordes i sista matchen hemma mot Karlskoga.
Hästen vann också veckans sista match med 5-3 och samlade ihop 12 poäng av 15 möjliga i slutspelsserien och lämnade lag som Björklöven, Mora och Malmö bakom sig.
Vita Hästen som tog steget upp i allsvenskan så sent som 3 april 2014 ska nu möta Modo i bäst av sju matcher om en SHL-plats.
Vita Hästen som blev totalsågat inför säsongen. Man skulle inte ha en chans att klara sig kvar. Nu spelar Hästen sin första match mot Modo idag!
För oss i Hästen Fanz så slutade veckan med en fullproppad sektion B och ett Himpan som körde "vågen" 3 varv och stod upp tillsammans och sjöng Hästarna från Peking.
Det har hittills varit en sagolik säsong och vi bara hoppas att den fortsätter.
Veckan som kommer så kommer vi arrangera bussresa till den tredje matchen i serien som spelas söndag 22 mars. Håll utkik på sociala medier efter mer information!
Sist jag skrev så hade vi fått en helt magisk start på slutspelsserien där vi slagit både Mora och Malmö och samlat ihop 5 av 6 poäng.
Vad ska man då säga om den här veckan?
Veckan började med en bortamatch nere i Skåne mot Rögle. Ett Rögle som gått starkt i slutet och alltid är som bäst när det gäller.
Hästen gör en nästintill perfekt match där nere och snuvar Rögle på 1 poäng.
Perfekt start på en intensiv vecka.
Nästa match spelades i Umeå på onsdagen och Hästen slog på stort med chartrat plan. Bästa förutsättningar för laget alltså.
Det gav också resultat då Hästen gör en perfekt bortamatch och vinner i Umeå för första gången på nästan 25 år. Förbannelsen är bruten!
Med de matcherna bakom sig så stod Hästen på 9 poäng och en andraplats bakom Rögle. Det var inte helt klart att Hästen skulle nå direktkvalet, utan allt skulle avgöras på fredagen hemma mot Karlskoga, precis som grundserien avgjordes i sista matchen hemma mot Karlskoga.
Hästen vann också veckans sista match med 5-3 och samlade ihop 12 poäng av 15 möjliga i slutspelsserien och lämnade lag som Björklöven, Mora och Malmö bakom sig.
Vita Hästen som tog steget upp i allsvenskan så sent som 3 april 2014 ska nu möta Modo i bäst av sju matcher om en SHL-plats.
Vita Hästen som blev totalsågat inför säsongen. Man skulle inte ha en chans att klara sig kvar. Nu spelar Hästen sin första match mot Modo idag!
För oss i Hästen Fanz så slutade veckan med en fullproppad sektion B och ett Himpan som körde "vågen" 3 varv och stod upp tillsammans och sjöng Hästarna från Peking.
Det har hittills varit en sagolik säsong och vi bara hoppas att den fortsätter.
Veckan som kommer så kommer vi arrangera bussresa till den tredje matchen i serien som spelas söndag 22 mars. Håll utkik på sociala medier efter mer information!
söndag 15 mars 2015
Fördel Malmö!
Rond 1 gick till Malmö!
Man slog nämligen Leksand på bortais med 3-4 efter att matchen avgjordes med ett självmål från Brian Connolly i Leksand. Ett riktigt jäkla skitmål som var riktigt tungt för hemmalaget men ack så viktigt för Malmö!
Eric Himelfarb i Malmö fick en skön revansch på sitt gamla lag Leksand då han gjorde 2 mål i dagens match för Malmö.
Därmed är det 0-1 i matcher till Malmö, nästa match lagen emellan är på onsdag!
Man slog nämligen Leksand på bortais med 3-4 efter att matchen avgjordes med ett självmål från Brian Connolly i Leksand. Ett riktigt jäkla skitmål som var riktigt tungt för hemmalaget men ack så viktigt för Malmö!
Eric Himelfarb i Malmö fick en skön revansch på sitt gamla lag Leksand då han gjorde 2 mål i dagens match för Malmö.
Därmed är det 0-1 i matcher till Malmö, nästa match lagen emellan är på onsdag!
Leffe Strömberg om direktkvalet till SHL!
Jag ringde upp Leffe Strömberg för att höra lite vad han har för tankar kring matcherserierna kring direktkvalet till SHL som startar idag med match mellan Leksand och Malmö.
Här nedan kan ni läsa om "Strumpans" tips:
Leksands IF - Malmö Redhawks
Tips: 4-3 i matcher
Kommentar:
- Leksand fick en hemsk start i SHL och man låg sist länge i tabellen. Sedan fick man lite mer ordning på det och det blev bättre när man fick in Mattias Ritola i laget. Ritola tillsammans med Ryno och målvakten Alsenfeldt är oerhört viktiga för Leksand. Neckdelen för Leksand är att de inte spelat på ett tag och är matchotränade vilket jag vet som tränare kan bli ett litet problem.
Malmö gick ut och sa att de skulle vinna hockeyallsvenskan och även gå upp till SHL vilket är väldigt osvenskt. Jag ser dock inget problem i det utan snarare gillar det men då måste man leva upp till det också.
Nu har Malmö fått en andra chans att uppfylla målet att gå upp till SHL.
Det här kommer bli en väldigt tuff och jämn matchserie men jag tror att hemmaplansfördelen väger tungt och att Leksand tar hem detta med 4-3 i matcher.
Rögle BK - Västerås IK
Tips: 4-3 i matcher
Kommentar:
- Rögle har hållt igång nu och är i ruggigt bra form. Jag anser att man har hockeyallsvenskans bästa backuppsättning och man har en jäkligt bra målvakt i Volden. Här gäller det att man är beredda på Västerås powerplay. Enda frågetecknet för Rogle är att jag har sett en liten tendens under säsongen att man kanske vill spela lite finare på hemmais i Ängeholm mot vad man kanske klarar av.
Västerås förlorade finalspelet mot Karlskrona. Jag tycker att man förlorade det främst på att man tappade försvarsspelet centralt och KHK fick komma i skottsektorn för lätt.
Man har som jag nämnt ett riktigt bra powerplay och det kommer bli en nyckel för VIK i den här matchserien, man har även två bra målvakter i Fransson och Bjurö.
Tipset är att det går till 7 matcher där Rögle vinner totalt med 4-3 i matcher.
Modo Hockey - Vita Hästen
Tips: 4-2 i matcher
Kommentar:
- Modo hade även dom stora problem under säsongen, det kändes som att man diskuterade problemen (tränare m.m) men att man inte riktigt gjorde något åt det. Man fick inte ordning på problemen helt enkelt. Det blev bättre när man fick in Hossa och Smolenak och de får dra ett tungt lass. När Perra Johnsson kom in i båset kändes det som att man spelade lite mer tightare vilket man ska göra. Man har stor rutin även i Skröder och Påhlsson. Jag tror att Modo kommer spela tufft men att Hästen kommer svara upp på ett bra sätt.
Vad gäller Hästen är det väldigt många som snackar om tråkhockey men det är bara nonsens och bullshit enligt mig. Man spelar väldigt klokt efter sina resurser och är livsfarliga i sitt omställningsspel, väldigt organiserade med en riktigt bra Axel Brage längst bak. Spelare som Marcus Eriksson, Amnér, Samuelsson och Larsson kommer bli väldigt viktiga och även den sjätte utespelaren som man har hemma i himpa!
Jag hoppas och tror att Hästen känner att man är på samma nivå nu som Modo oavsett division tidigare. Det är nuet som gäller och allt kan hända. Oavsett utgång på matchserien har Hästen gjort en fantastisk säsong och jag kan bara lyfta på hatten!
Jag tror att Modo kommer vinna detta men jag tror att det kommer bli en tuffare matchserie än vad många tror, 4-2 i matcher till Modo.
Stort tack Strumpan för att du ville ställa upp på intervjun!
Här nedan kan ni läsa om "Strumpans" tips:
Leksands IF - Malmö Redhawks
Tips: 4-3 i matcher
Kommentar:
- Leksand fick en hemsk start i SHL och man låg sist länge i tabellen. Sedan fick man lite mer ordning på det och det blev bättre när man fick in Mattias Ritola i laget. Ritola tillsammans med Ryno och målvakten Alsenfeldt är oerhört viktiga för Leksand. Neckdelen för Leksand är att de inte spelat på ett tag och är matchotränade vilket jag vet som tränare kan bli ett litet problem.
Malmö gick ut och sa att de skulle vinna hockeyallsvenskan och även gå upp till SHL vilket är väldigt osvenskt. Jag ser dock inget problem i det utan snarare gillar det men då måste man leva upp till det också.
Nu har Malmö fått en andra chans att uppfylla målet att gå upp till SHL.
Det här kommer bli en väldigt tuff och jämn matchserie men jag tror att hemmaplansfördelen väger tungt och att Leksand tar hem detta med 4-3 i matcher.
Rögle BK - Västerås IK
Tips: 4-3 i matcher
Kommentar:
- Rögle har hållt igång nu och är i ruggigt bra form. Jag anser att man har hockeyallsvenskans bästa backuppsättning och man har en jäkligt bra målvakt i Volden. Här gäller det att man är beredda på Västerås powerplay. Enda frågetecknet för Rogle är att jag har sett en liten tendens under säsongen att man kanske vill spela lite finare på hemmais i Ängeholm mot vad man kanske klarar av.
Västerås förlorade finalspelet mot Karlskrona. Jag tycker att man förlorade det främst på att man tappade försvarsspelet centralt och KHK fick komma i skottsektorn för lätt.
Man har som jag nämnt ett riktigt bra powerplay och det kommer bli en nyckel för VIK i den här matchserien, man har även två bra målvakter i Fransson och Bjurö.
Tipset är att det går till 7 matcher där Rögle vinner totalt med 4-3 i matcher.
Modo Hockey - Vita Hästen
Tips: 4-2 i matcher
Kommentar:
- Modo hade även dom stora problem under säsongen, det kändes som att man diskuterade problemen (tränare m.m) men att man inte riktigt gjorde något åt det. Man fick inte ordning på problemen helt enkelt. Det blev bättre när man fick in Hossa och Smolenak och de får dra ett tungt lass. När Perra Johnsson kom in i båset kändes det som att man spelade lite mer tightare vilket man ska göra. Man har stor rutin även i Skröder och Påhlsson. Jag tror att Modo kommer spela tufft men att Hästen kommer svara upp på ett bra sätt.
Vad gäller Hästen är det väldigt många som snackar om tråkhockey men det är bara nonsens och bullshit enligt mig. Man spelar väldigt klokt efter sina resurser och är livsfarliga i sitt omställningsspel, väldigt organiserade med en riktigt bra Axel Brage längst bak. Spelare som Marcus Eriksson, Amnér, Samuelsson och Larsson kommer bli väldigt viktiga och även den sjätte utespelaren som man har hemma i himpa!
Jag hoppas och tror att Hästen känner att man är på samma nivå nu som Modo oavsett division tidigare. Det är nuet som gäller och allt kan hända. Oavsett utgång på matchserien har Hästen gjort en fantastisk säsong och jag kan bara lyfta på hatten!
Jag tror att Modo kommer vinna detta men jag tror att det kommer bli en tuffare matchserie än vad många tror, 4-2 i matcher till Modo.
Stort tack Strumpan för att du ville ställa upp på intervjun!
Idag börjar direktkvalet till SHL!
I eftermiddag börjar direktkvalet till SHL och först ut är Leksand-Malmö, ett tungviktsmöte.
Jag tycker att det är fördel Leksand då Malmö inte varit så jämna som jag hade trott.
Man ska dock ha i åtanke att Leksand nu haft ett litet matchuppehåll medans Malmö har hållt igång hela tiden med matcher vilket brukar vara en liten fördel.
En viktig kamp i matchen blir målvsktsduellen mellan Alsenfelt i Leksand och Hovinen i Malmö.
Det lär bli en rafflande kamp i eftermiddag!
16.00 nedsläpp!
Jag tycker att det är fördel Leksand då Malmö inte varit så jämna som jag hade trott.
Man ska dock ha i åtanke att Leksand nu haft ett litet matchuppehåll medans Malmö har hållt igång hela tiden med matcher vilket brukar vara en liten fördel.
En viktig kamp i matchen blir målvsktsduellen mellan Alsenfelt i Leksand och Hovinen i Malmö.
Det lär bli en rafflande kamp i eftermiddag!
16.00 nedsläpp!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)